Acil Servis
22 Ağustos 2025

ACİL SERVİSİN YAPISAL DÜZENLEMESİ:

·      Hastanemiz ulaşımı kolaylaştırıcı yönlendirici işaretler konulmuştur.

· Tabelamız görülebilir şekildedir.

· Acil servisimiz diğer bölümlerden ayrı ambulans ve diğer araçların kolay ulaşımını sağlayacak şekildedir, acil girişimiz aydınlatılmıştır. Ayaktan hasta girişi ve ambulans girişi ayrıdır.

 · Acil servisimizde 24 saat boyunca güvenliğimiz bulunmaktadır.

· Acil serviste 1 muayene odası, resüsitasyon için 1 alan ,1 adet de enjeksiyon –pansuman odası bulunmaktadır.

· Mobil O2 tüpü ve vakum cihazı bulunmaktadır.

· Hasta mahremiyeti düşünülerek perde ile ayrılmıştır.

· Çalışanlar için dinlenme odamız bulunur.

· Acil serviste çalışanlar yılda en az bir kez CPR eğitimi verilir.

· Acil serviste çalışanların iletişim bilgileri acil kayıt bölümünde bulunmaktadır.

 

 Acil servislerin fiziksel ortamına yönelik düzenlemeler;

· Acil servislerin fiziksel yapısı güvenlik, izlenebilirlik, sadelik, esnek modüler yapı, gizlilik ve mahremiyetin sağlanması ilkeleri göz önünde bulundurularak düzenlenmiştir.

· İlgili mevzuat çerçevesinde hizmet sunum alanları( muayene alanı, müdahale alanı, gözlem ünitesi gibi) belirlenmiştir.

· Acil servis alanları hasta ve personel açısından uygun iklimlendirme, havalandırma ve aydınlatma şartlarını taşımaktadır.

· Hasta yakınları için acil servis kapasitesine uygun bekleme alanı bulunmaktadır.

· Çalışanlar için giyinme ve dinlenme odaları bulunmaktadır.

·Acil servis kesintisiz 24 saatlik zaman diliminde her gün en az bir doktor, 2 sağlık personeli, temizlik görevlisi hazır bulunmaktadır. 1 sağlık personeli ve 1 hekim gece nöbet tutmaktadır.

·Nöbet listeleri aylık hazırlanmaktadır. Hastane idaresi tarafından belirlenen kıyafet giyilir.

·Personel tanıtım kartı takılır.

·Serviste yürütülen tüm hizmetlerin takip edilmesi Birim Sorumlu Hemşiresi tarafından yürütülmekte olup bütün kontroller Birim Sorumlu Doktoru tarafından yapılır.

 

ACİL SERVİS HASTA KABUL SÜRECİ:

  • Hastanemiz acil servisine başvuran hastalar hasta kabul girişi yaptırarak görevli sağlık personeli ( hemşire-sağlık memuru) tarafından durumlarına göre sedye, tekerlekli sandalye temin edilir ve hasta uygun alana (acil muayene odaları, resüsitasyon alanı veya enjeksiyon pansuman odasına) alınarak ilgili hekim tarafından değerlendirilir.
  • Başvuruda temel prensip hastanın kabul girişi yaptırmış olmasıdır.
  • Durumu stabil olmayan hastalar; hasta kabul aşaması ertelenerek kabul edilir. Acil ve stabil olmayan hastalar ilk müdahale yapıldıktan sonra, giriş işlemleri mutlaka yaptırılacaktır.
  • Durumu acil olan hastalara otomasyon üzerinden kırmızı-acil renk uyarısı verilir.
  • Girişle ilgili işlemler gerekirse hastane personeli tarafından yapılır.
  • Sosyal güvencesi ve maddi imkanları olmayan hastalarında acil müdahalesi yapılır.
  • Acil servise gelen hasta ve yakınlarına bilgi acil servis hekimi  tarafından muayenesinden sonra yapılır.

 

TRİYAJ UYGULAMASI

  • Acil servisimizde Yataklı Sağlık Tesislerinde Acil Servis Hizmetlerinin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Tebliğ’ in 8.  Maddesine göre Genel Ünite acil servis hizmeti verdiğinden dolayı triyaj uygulanması zorunlu değildir.
  • Hasta öncelikli sırası Acil Hemşiresi tarafından belirlenir.
  • Otomasyonda ve Acil Hasta Gözlem Kartında işaretlenir.

 

 

HASTA MUAYENE, MÜDAHALE, TANI VE KONSÜLTASYON SÜREÇLERİ

Muayene

Acil servise başvuran ve muayene edilen hastanın durumuna göre tetkik,  konsültasyon, tedavi ve/veya gözlem işlemleri yapılır. Bütün bu işlemler otomasyon aşamalarıyla ilerler. Hastanın yakını ve takip edecek kimsesi yoksa hizmetli personelce yapılır.

  • Acil serviste ana prensip acil ve bekleyemeyecek durumdaki hastaların muayene ve tedavisidir.

Tanı:

  • Hastanın genel muayenesi yapıldıktan sonra tanı için gerekiyorsa laboratuvar ve röntgen tetkik istemi yapılır.
  • Acil servisten röntgen çekimi için hastanın istemi otomasyon sisteminden yapılarak hasta röntgen birimine yönlendirilir.
  • Acil servisten gönderilen hastaların röntgen hizmetleri süreleri belirlenmiştir. Röntgen

sonuçları anlık olarak istem yapan hekimin HBYS modülüne yansıtılır.

  • Hastanın röntgen sonucunu alması gerektiğinde röntgen filmi CD’ye basılarak hastaya teslim edilir.
  • Müşahede de yatan hastalardan laboratuvarımız mesai saatleri içerisinde görev yaptığından sadece mesai acil hemşiresi tarafından numune örnekleri alınır.
  • Otomasyon sistemi üzerinden kan kabul işlemleri yapılır ve laboratuvar birimine gönderimi sağlanır.
  • İdrar, gaita tetkiki istemlerinde numune kabı hasta ve/veya hasta yakınına verilir, numune hasta tarafından numune toplama alanına bırakılır. Numune toplama alanından personel ile laboratuvara götürüldüğünde laborant tarafından kabul işlemi yapılır.
  • Acil çalışılan sonuçlar ortalama 1-2 saat içerisinde alınır.

Müdahale:

  • Acil müdahale gereken durumlarda hasta müdahale alanına alınarak hekim ve hemşire tarafından ilk müdahalesi yapılır.
  • Hastanın kurum içerisinde tedavisi mümkünse enjeksiyon odasına alınarak tedavisi başlanır.
  • Cerrahi müdahale gerektiren durumlarda hastaya bilgi verilerek onamı alınır.
  • Enjeksiyon veya pansuman için acile başvuran hastalar sırasıyla hasta kabul ve enjeksiyon kayıt işlemlerini yaptırmaları gerekmektedir. Kayıtlarını tamamlayan hastalar enjeksiyon odasına sırayla alınarak görevli hemşire-sağlık memuru tarafından işlemleri gerçekleştirilir.
  • Polikliniklerden müdahale amaçlı (im. – iv enjeksiyon, buhar tedavileri, parenteral sıvı tedavileri, pansumanlar) acile yönlendirilen hastalar; acil polikliniğe sevk edilen hasta order formuyla gelir. Aşamalı olarak hasta kabul ve acil kayıt olmak üzere kayıtlarını tamamlamaları için yönlendirilirler. Kayıtları tamamlanmış hastalar acil hekimi tarafından değerlendirilip hasta enjeksiyon odasına alınır ve görevli hemşire veya sağlık memuru tarafından müdahalesi yapılır. Acil Servis Hasta Gözlem Kartına yapılan müdahaleler kayıt edilir.

 

 

Konsültasyon:

  • Acil hekimince uygun görülen hastaya konsültan hekim çağrılır. Hastanın HBYS modülün den konsültasyon işlemi atılır.Eş zamanlı sistem üzerinden konsültan hekimin cep telefonuna SMS yoluyla bilgi gönderilir. Konsültan hekim telefon ile aranılarak bilgilendirilir. Hekim acil servise gelerek hastayı muayene eder ve Acil Servis Hasta Gözlem Kartına konsültasyon notunu düşer. Konsültasyon sürecinde, muayene süresi HBYS üzerinden takip edilir. Mesai saatleri dışında kurumda sadece acil hekimi bulunduğundan dolayı yatan hastalar klinik hemşiresi tarafından değerlendirilerek uygunluk durumuna göre acil servise muayene için götürülür.
  • Konsültasyon sürecindeki olumsuzluklar veya durum takibi için, 6 ayda bir veya gerektiğinde ilgili birim sorumluları ile toplantı düzenlenir.

 

MÜŞAHEDE SÜRECİ

·         Hekim tarafından müşahede altına alınmasına karar verilen hastalar müşahedeye alınır ve hekimin orderına göre tedavileri burada hemşireler tarafından yapılır.

  • Gözleme alınan ve/veya tedavisi verilen hastalarla ilgili bilgiler, uygulanacak tedavi ve uygulama şekli mutlaka Acil Servis Hasta Gözlem Kartına kayıt edilir. Hemşire doktorun yazdığı tedaviye uygun olarak, yaptığı her tedavinin adı, uygulama yolu, uygulama, dozu, miktarı ve uygulama saatini yazarak altına adını-soyadını yazarak imzalar.
  • Takibi yapılan tüm tansiyon, nabız, ateş, solunum, akş  ile hastaya ait tüm önemli notlar hasta müşahede formuna yazılır.
  • IV uygulama yapılacak hastaların serumlarının üzerine etiket yapıştırılarak hasta adı-soyadı-içine konulan ilaç, uygulanma süresi, hazırlanma tarih ve saati, uygulayan sağlık personelinin adı soyadı yazılır. Eğer serum içine ilaç konulmamış ise etiket üzerine ‘boş’ ibaresi yazılır.
  • Gözlem için müşahedeye alınan hastanın kalış süresi en çok 6 saati geçtiğinde takip eden hekimce kalış süresi ve kalış sebebi hasta gözlem kartına not edilir.

 

 

SEVK, YATIŞ VE TABURCULUK SÜREÇLERİ

Sevk

·         Nöbetçi pratisyen hekim veya icapçı Uzm. Hekimin sevk kararı verdiği hastalar için bilgisayar ve hasta gözlem formunda ilgili alanlara durum belirtilir.

·         Hasta sevk ediliyorsa 112 komuta merkezle irtibata geçilerek ambulansla gönderilir. Ambulansla sevk edilen tüm hastalar yeterli bilgi içeren 112 Sevk Formu ile gönderilir. Hasta teslimi sırasında hastaya ait kişisel bilgiler ve bakım sürecine ilişkin bilgiler eksiksiz bir şekilde 112 ekibine iletilir.

·         Sevk edilen hastalara tanımlayıcı kol bandı takılır.

  • 112 sevk formunda hastanın bilgileri, hekimin imzası ve kaşesi eksiksiz olmak zorundadır.
  • Yatış
  • Kurumumuzda acil servisten yatış yapılmamaktadır.

Taburculuk

  • Muayenesi biten hastaların kullanması gereken ilaçları varsa E-Reçete sistemine işlenir, çıktısı  hastaya verilir.
  • İstirahat gereken durumlarda E-Rapor sisteminden kaydı yapılır.
  • Hasta acil servisten taburcu edilirken, taburculuk sonrası süreçle ilgili bilgilendirilir.
  • Hasta müdahaleyi istemiyorsa Tedavi Red Formu alınarak hastanın taburculuğu yapılır.
  • Ex – Ex Duhul vakalarında hasta gözlem kartı, ölüm kayıt defteri ve OBS sistemi üzerinden hekim tarafından eksiksiz kayıtlar yapılır.

 

 

ZEHİRLENME VAKALARI

·         Zehirlenme vakaları Ulusal Zehir Merkezi klavuzuna göre takip edilir.

·         Akut ilaç intoksikasyonlarında en kısa sürede hastanın aldığı madde belirlenmelidir.

·         İlgili maddeden emin olunmadan kusturma veya gastrik lavaj yapılmamalıdır.

·         Tüm vakalar Ulusal Zehir Merkezine bildirilir (114)

·         Bildirimler acil hasta gözlem formuna işlenir. Form 18 C doldurulup, birim sorumlusu tarafından SOTOM’a veri girişleri yapılır.

·         Her ilaç intoksikasyonunun adli bir vaka olduğu unutulmayıp adli rapor tutulmalıdır. Vakaya göre zehirlenme yada suicid formu doldurulur

 

ACİL DURUM VE AFET YÖNETİMİ

Acil durum afet yönetimi hastane HAP(Hastane Afet Planı) planına göre yapılır.

Bursa bölgesinde ve hastanemizde karşılaşılabilecek olağan dışı durumlar;

-Yangın

-Deprem

-Su basması

-Nükleer saldırı

-Biyolojik

-Kimyasal saldırı

-Terör olayları

-Büyük trafik kazaları

Tehlikeler;

Dış etkenler: Doğal afetler, büyük kazalar, salgın hastalık, KBRN, terör olayları

İç etkenler.: Binanın hasarı, yangın, su basması,

hastane enfeksiyonu, enerji sisteminde hasar

Olay sırasında; Hastane Afet Planı Lojistik Şefi devreye girer. Olay öncesi yapılması planlanan çalışmaları başlatır. Güvenlik şefi çevre güvenliğini sağlar. Operasyon Şefi yaralanmalara ve hastaneye gelebilecek hastalara karşı hazırlıklı olur.

 

Olağan Dışı Durum Anında Hastane Afet Planının Uygulanması

Bir afet durumunda, plana göre en üst düzeydeki şefler (HAP şefleri) Olağan Dışı Durum Yönetim Merkezi’nde toplanır.

İçlerinde en kıdemli şef, HAP Başkanı(Başhekim)gelene kadar yönetici olur.

-Bu odaya görevlilerden başkası giremez.

-Bilgi akışı olur.

-HAP Başkanı; HAP planının uygulama içeriğini belirler,gerekirse hastaneyi boşaltma işlemini başlatır.

-HAP Başkanına ulaşılamazsa planın uygulamasını Opersyon Bölüm Şefi yürütür.

-Kimse görev tanımının dışına çıkmaz.

-Olay anında herkes görev tanımındaki işi yapar.

-Olay sonrası Lojistik Bölüm Şefi hastanenin tamamen veya kısmen hasar miktarını tespit eder.

-Olay sonrası HAP Başkanı, tüm bağlı şeflerle durum değerlendirmesi yapar

 

ACİL SAĞLIK HİZMETİ KAPSAMINDA DİĞER KURUM VE KURULUŞLAR İLE KOORDİNASYON SÜREÇLERİ

Acil servislerin 112 KKM ile koordinasyonu

·Kamu ve özel bütün sağlık tesisleri, acil servis hizmetlerinin etkin ve koordineli

yürütülmesi ve hastaya ait bilgi paylaşımı için ortak kayıt sistemi kurmak zorundadır. Ortak kayıt sistemi, müdürlüğün denetim ve kontrolünde, Bakanlık bilgi sistemine entegre

olacak şekilde ASKOM tarafından organize edilir.

·Sağlık tesisleri acil servislerine getirilen vakalara ait bilgileri her istendiğinde Bakanlığa, müdürlüğe ve 112 KKM’ ne bildirmek zorundadır.

·Kamu ve özel tüm sağlık tesisleri, Hastane Afet Planlarını (HAP) hazırlamak ve bu planları, olağandışı ve afet hallerinde müdürlük afet birimi ve 112 KKM’ nin bilgisi dahilinde uygulamakla yükümlüdür. Afet ve olağandışı durumlarda sağlık tesislerinin geçeceği alarm seviyesi ve yerine getireceği yükümlülükler il afet planı ve hastane afet planları doğrultusunda 112 KKM tarafından belirlenir

 

Acil servisten diğer sağlık tesislerine sevk ve nakil esasları

·Acil servise başvuran hastaların ilk değerlendirmesi yapıldıktan sonra, ilgili sağlık tesisinin uzman tabip, tıbbi donanım ve boş yatak bakımından hastanın tıbbi durumunun gerektirdiği tetkik, müdahale, bakım ve tedaviyi sağlayabilecek şartları taşıması hâlinde hastanın başka bir sağlık tesisine sevk edilmemesi ve gerekli sağlık hizmetinin ilgili sağlık tesisinde verilmesi esastır.

·Durumu stabil olmayan hastalar, nakil şartlarında, hemodinamik durumlarını sabit tutacak düzeye gelmedikleri sürece sevk edilmez. Ancak hastanın acil tedavi işlemleri kurumca sağlanamıyor ve mutlak surette sevki gerekiyor ise uygun koşullar sağlanarak ilgili sağlık tesisine sevki sağlanır. Hasta sevk ve nakil kararının ilgili dal uzmanı veya acil servis sorumlu tabibi veya nöbetçi uzman tabibince verilmesi ve onaylanması zorunludur.

·Yeterli şartların sağlanamadığı ve ileri tetkik ve tedavi için başka bir sağlık tesisine sevk gerektiren hâllerde hastanın sevk edileceği sağlık tesisinin belirlenmesi, sağlık tesisleri arasındaki hasta sevk ve nakil işlemlerinin koordinasyonundan ve yürütülmesinden 112 KKM yetkili ve sorumludur. Sağlık tesisleri arasındaki hasta sevk ve nakil işlemlerinde Ek 3 Formu Sağlık Tesisleri Arası Vaka Nakil Talep Formu kullanılır.

·Sevki yapılan hasta, hastanın tedavisinin gerçekleştirileceği bir sağlık tesisine kabulü sağlanana kadar sevki yapan sağlık tesisinin sorumluluğundadır. Hastanın sevk edildiği sağlık tesisi, hastanın kabulü için gerekli tedbirleri almak ve bekletmeksizin tedavisini başlatmak ile yükümlüdür.

 

 

KBRN TEHDİT VE TEHLİKELERE KARŞI ALINACAK ÖNLEMLER, MARUZ KALAN HASTALARA YÖNELİK UYGULAMALAR

 

            Kurumuz Acil Servis Genel Ünite olarak hizmet vermektedir. Kurumumuzda arınma ünitesi bulunmadığından KBRN vakalarına yönelik Acil Durum ve Afet planı içerisinde yer alan Kimyasal Olaylarda Hastane Yönetimi (İç veya Dış Kaynaklı)’ne göre hareket edilir. Hastanemizde dekontanismasyon alanı bulunmadığından hasta hemen bir gözlem odasına geçirilir ve acil servise girişler kapatılır. 5555 nolu telefon aranarak turuncu kod verilir. personel bilgilendirilir. 112 komuta kontrol merkezi ile irtibata geçilerek hastanın sevki sağlanır. AFAD ile irtibata geçilerek alanın maruz kaldığı bulaş yoğunluğu ölçtürülür.